바람 속 고요한 선율: 풍경에 대한 배병우의 주관적 인식
정희 리-칼리쉬 (미술평론가)
눈이 이미지를 만든다. 사진작가 배병우는 그의 사진 작품을 차후에 개념적으로 보완하거나 디지털 보정을 하지 않음으로써 동시대의 많은 작가들로부터 스스로를 차별화한다. 대신 그는 카메라의 예술적 역량과 그의 눈을 통해 풍경을 포착한다. 그렇기 때문에 그는 오로지 눈을 통해 자연에 대한 인식을 정의하는, 이른바 고전적인 예술가들 중 하나다. 이러한 과정에서 배병우의 카메라는 그의 마음을 표현하는 수단이 되며 그의 손가락으로 하여금 셔터를 누르게 한다. 전통 동양화에서 붓과 팔꿈치, 그리고 마음 사이의 관계처럼 말이다. 그의 사진 작품은 개별적이고 개인적인 미적 경험의 즉각적인 표현이며, 그의 아이디어와 컨셉은 카메라를 들기 이전에 이미 구체화되어 있다. 배병우는 일단 현장에 도착하고 나면 직감과 심미안에 의지하며, 카메라를 이용한 아이디어를 사진으로 바꾸는 데 단지 몇 분의 1초도 걸리지 않는다. 다시는 볼 수 없는 일회적인 경치를 담은 배병우의 작업은 육안으로 감지하기도 어렵고 접근하는 것마저 불가능한 분위기를 시각화한다. 이러한 순간은 경치를 작가의 숨결과 열정이 손에 잡힐 것만 같은 진정한 정물로서 보는 이에게 전달한다. 각 장면은 시간의 제약에서 벗어나 스스로를 변하지 않고 영속하는 객관적이고 보편적인 것으로 드러내어 그 고유한 가치를 획득한다.
배병우의 이미지가 한국의 소나무에 새로운 특별함을 부여했을 때 많은 사진작가들은 그를 모방하려 했다. 하지만 모두가 자신의 미적 경험을 객관적 가치로 변환시켜 관객을 감동시키고 사로잡는 데에 성공하는 것은 아니다. 배병우의 사진 작업이 갖는 목적은 자연의 정수를 필름에 담는 것이기 때문이다. 사진이 잘 나오면 그 사진에 담긴 경치 안에서 폭풍 속의 고요함과 정중동을 감지하게 된다. 세차게 흐르는 물소리를 들을 수 있고, 잔디의 냄새를 맡을 수 있으며, 이 고요하고 찰나적인 순간과 공간의 단면에서 차갑고 뜨거운 것을 감지하게 되는 것이다. 그리고 관객들은 분위기에 민감하게 반응하기 시작한다.
배병우는 사진이란 빛에 의해 그려지는 회화이며 따라서 당연히 빛이 중요한 역할을 한다는 점을 반복해서 강조한다. 하지만 가깝거나 멀거나, 또는 느리게든 빠르게든 그는 바람과 빛을 관통하는 공기의 움직임들 사이의 상호작용을 포착해낸다. 배병우는 그의 사진을 보는 사람들을 위해 동틀 녘의 해안이나 숲에서 받는 인상을 객관화하고 싶어하지만, 그렇다고 자연을 단순히 묘사하기만 하는 것은 아니다. 오히려 그는 자연을 무한한 공허로 스며들게 하는 자신만의 탁월하고 고유한 방식으로 형이상학적인 감정을 필름에 옮긴다.
배병우의 작품들이 보이는 가장 흥미로운 현상은 바로 명상적 평온함이며 이는 그의 작품들의 주제들과 무관하다. 그의 사진들은 폭풍우가 이는 바다의 한 가운데에 한 줄기 차분함을 전달한다. 그의 소우주 안에 잠시 동안의 고요함과 성역을 마련하는 것이다. 바로 이 점이 그의 창조의 순간과 작품들을 기존 및 동시대 풍경사진 작가들로부터 차별화 시켜주는 것이다.
<윈드스케이프> 연작은 다양한 구성의 적용, 풍부한 흑백톤의 사용, 그리고 무엇보다 과장 없이 자연스럽게 일어나는 대비들의 조화를 통해 모든 면에서 배병우가 가진 심미안을 드러낸다. 배병우는 이처럼 자신만의 부드럽고 온화한 방식을 통해 미묘한 평온함의 세계를 창조해내는 것이다. 독단적인 생각을 버리고 묘사되는 대상이 무엇인지 의식하며 이러한 세계를 응시한다면 폭풍의 으르렁대고 덜그럭거리며 쉭쉭거리는 소리가 멈출 것이다. 배병우는 이러한 고요함을 포착함에 있어 영원성을 획득하기 위해 극적인 사건을 더하거나 시각적 비중을 늘리는 행위를 배제한다.
바로 이 순간 점, 선, 얼룩, 형태, 색깔 등 모든 예술적 수단들이 한데 모여 내밀한 빛의 구조를 형성한다. 은폐와 재등장, 머무름과 나아감, 그리고 텅 빔과 꽉 참, 명확함과 모호함, 날카로움과 흐릿함 등 모든 이중적인 힘들이 자신들의 면과 윤곽, 그리고 크기를 포기한 채 변화를 위한 준비를 마친다. 그리고 고요함이 시작된다. 어떤 이들은 평온을 선이나 열반, 또는 도를 깨우치는 데에서 비롯되는 명상적 효과로 설명한다. 다른 사람들은 단순히 개인적인 내적 평화와 모두를 아우르는 자유를 느낄 수도 있다. 평온이란 모두가 하나로 어우러지는 변화와 깨우침의 순간이다. 그리고 바로 이 명상적 평온함 속에서 스스로의 내면의 귀로만 들을 수 있는 멜로디, 즉 바람에 흩날리는 고요한 선율이 생겨나는 것이다.
[도록 서문에서 발췌]
THE SILENT MELODY IN THE WIND: Bae Bien-U’s Subjective Perception of Landscape
Jeong-hee Lee-Kalisch (Art Critic)
The eye renders the image. The photographic artist Bae Bien-U, distinguishes himself from many of his contemporaries in that he does not subsequently conceptually supplement or digitally rework his works; rather, he uses the artistic capacity of the camera and his eye in order to capture the landscape. He is therefore one of the so-called classic artists, who allow their natural perception to be defined solely by the eye. In the process, Bae’s camera is the medium of his heart, which causes his finger to press the release—much like the relationship between the brush and the elbow and heart in traditional East Asian painting. His photographic works are the immediate rendition of each individual aesthetic experience. Ideas and concepts ideally develop before he sets out with his camera. Once he has arrived at the location, Bae relies on intuition and an aesthetic eye and the conversion of an idea by means of the camera takes only a fraction of a second. With his evanescent perspective, Bae’s works visualize an atmosphere that is difficult for the human eye to perceive, and to which it also has no access. The moment conveys the landscape to the viewer as a truly temporary still life in which the breath and the passion of the artist are palpable. Each scene loses its temporal framework and achieves intrinsic value, which reveals itself, timelessly and enduringly, as an objective universal.
When Bae’s images lent new singularity to Korean pine trees many photographers tried to imitate him. Yet not everyone succeeds in transforming his or her aesthetic experience into an objective value that touches and captivates the viewer. For the aim of Bae’s photography consists of capturing the quintessence of nature on film. If the picture turns out well, one detects the calm in the storm and the motion in rest in the rendering of the landscape. One hears the rush of the water, smells the scent of grass, and senses cold or hot in this tranquil, temporary moment and section of space. And one is sensitive to the atmosphere.
Bae emphasizes that photography is painting painted by light, and that light naturally plays an important role. Yet near and far, whether slow or fast, he captures the interplay between the movement of the air through the wind and light. He wants to objectify the impression that arises at daybreak at the coast or in the forest for the viewer. Yet Bae does not merely depict nature; rather, he permeates nature to its inexhaustible emptiness and transcendentally transfers this metaphysical emotion to film in his own unique way.
Independent of the motifs, one of the most highly interesting phenomena that Bae, Bien-U’s works radiate, is contemplative tranquility. His photographs convey the second of calmness in the middle of a stormy sea, a moment of silence, a sanctuary in his microcosmic space. This is precisely what distinguishes his creative moment and his works from many of the old and contemporary landscape photographers.
The Windscape series demonstrates his aesthetic eye in all respects: by applying the various compositions, the rich nuances of color in monochrome, and above all the harmony of contrasts, which occurs naturally and without exaggeration; in his gentle way Bae creates a world of subtle tranquility. If one contemplates this world without dogmatic intent and with awareness of what is being depicted, the sounds of the storm cease to hiss, clatter, or roar. Bae Bien-U captures this silence without any additional drama or graphic consequence for timelessness. This is the moment when all of the artistic means, such as dots, lines, spots, forms, and colors, join together to form an inner light structure. Hiding and reappearing, lying and advancing, all of the dual forces—emptiness and fullness, clarity and obscurity, sharpness and haziness—seize their sides, contours and volumes, and are prepared to transmute. Silence sets in. Some describe tranquility as the meditative effect of Zen or achieving nirvana, or the enlightenment of Tao. Others might simply feel personal inner peace and all-embracing freedom. It is the moment of transmutation, of enlightenment, in which everyone merges into one. It is in this contemplative tranquility that the melody of one’s own inner ear originates—a silent melody in the wind.
[an excerpt from the catalogue essay]
Bien-U BAE
1981 – 2012
Professor in Photography, Seoul Institute of the Arts, Seoul
1988 - 1989
Research Faculty, Photography & Design Department (invited by Prof. G. Jaeger) University of Applied Sciences Bielefeld, Germany
1978
MFA, Hong-ik University, Seoul
1974
BFA, Hong-ik University, Seoul
Selected Solo Exhibitions
2013
Windscape, Gana Art Center, Seoul
2012
Windscape, Aando Fine Art, Berlin; Christophe Guye, Zurich; Galerie RX, Paris
Sailing the Seas, Yeulmaru Museum, Yeosu, Korea
2011
Art Sonje Museum, Gyeongju, Korea
Axel Vervoordt Gallery, Antwerp, Belgium
2010
Where God and Man Collide, The House for Mozart, Salzburg Festival, Salzburg
Bae Bien-U, Il Woo Space, Seoul
2009
Soul Garden, National Museum of Contemporary Art, Deoksugung, Seoul (Catalogue)
Soul Garden, Museo de Bellas Artes de Granada, Palacio de Carlos V. La Alhambra, Granada, (Catalogue)
Sacred Wood: Bae Bien-U, Aando Fine Art, Berlin (Catalogue)
Sacred Wood, Galerie Zur Stockeregg, Zurich (Catalogue)
2008
Bae Bien U, Phillips de Pury & Company, London (Catalogue)
Timeless Photography, Bozar Center for Fine Arts, Brussels
Bae Bien-U: Sonamu, Gana Art New York, New York (Catalogue)
2007
K Collection ‘Bae, Bien-U’, Lee C Gallery, Seoul
Sea & Island, Gana Art Busan, Busan
2006
Thyssen Museum, Madrid (Catalogue)
2005
Bae Bien-U, Pollar Gallery, Frankfurt am Main
Beauty of Korea, Insa Art Center, Seoul
2004
Wind of Tahiti, Galerie Gana-Beaubourg, Paris
Wind of Tahiti, Gana Art Center, Seoul
2003
Tahiti Festival de la Photographie, Tahiti
2002
Bae Bien-U, Art Sonje Center, Seoul
Pine, Galerie Gana-Beaubourg, Paris
2001
Bae Bien-U, ISE Cultural Foundation, New York
2000
Tree: Bae Bien-U, Galerie Bhak, Seoul
Bae Bien-U, Sigong Gallery, Daegue
1998
Photographies du Kyungju, Galerie Jean-Luc & Takako Richard (prev. Galerie OZ),Paris
1993
Meeting and Departure, Seoul Arts Center, Seoul
1989
Landscapes, Hochschule Gallery, Bielefeld, Germany
1988
Korean Landscapes, Raiffeisen Bank Gallery, Bamberg, Germany
1985
Marado, Hanmadang Gallery, Seoul
1982
Seascapes, Kwan Hoon Gallery, Seoul
Selected Group Exhibitions
2012
The Aged Future, Culture Station Seoul 284, Seoul
2011
38°N Snow South: Korean Contemporary Art, Galleri Charlotte Lund, Stockholm, Sweden
TRA: Edge of Becoming, Palazzo Fortuny, Venice
2010
The 10th Photo Festival, Gana Art Center, Seoul
The Wind in the Pines: 5,000 Years of Korean Art, Hermitage Art Museum, St. Petersburg
Free Style: A Dialogue Between Art and Design, Hongik University Museum of Art, Seoul
Eternal Blinking, University of Hawaii at Manoa, Hawaii
2009
Art in Busan, Busan Museum of Modern Art, Busan
International Photography Festival, Ulsan
INFINITUM, Palazzo Fortuny, The 53rd Venice Biennale, Venice
Korean Contemporary Photographers: 2009 Odyssey, Hangaram Art Museum, Seoul Arts Center, Seoul
2008
Bozar Festival: Made in Korea, Bozar Center for Fine Arts, Brussel
2007
Void in Korean Art, Samsung Museum of Art Leeum, Seoul
MoA Picks: Reminiscing the Medium – a ‘Post’ Syndrome, Museum of Art, Seoul National University, Seoul
2006
Simply Beautiful, Centre PasquArt, Biel, Switzerland; Le Grand Jardin, Joinville, France The Modern
Photography, Gwangju Museum of Art, Gwangju, Korea
The 6th Photo Festival, BAE Bien-U & Elger Esser, Gana Art Center, Seoul
2005
BAE Bien-U & KIM Atta, Galerie Gana-Beaubourg, Paris
2004
Real Reality, Kukje Gallery, Seoul BAE Bien-U, Koo Bohn-Chang and Min Byung-Hun, White Wall Gallery, Seoul
2003
Time of Nature Time of Human, Daejeon Municipal Museum of Art, Daejeon, Korea
People Walking on the Water: Cheonggyecheon Project, Seoul Museum of Art, Seoul
REAL – SCAPE Revisited, National Museum of Contemporary Art, Gwacheon, Korea
2002
Now, What is Photo, Gana Art Center, Seoul
15 Photographes Coréeans, Galerie Photo, Montpellier, France
Festival de la Photographie, Tahiti
2001
Central Connecticut State University, Connecticut
Internationale Fototage Herten, Herten, Germany
2000
Fotofest: Contemporary Photographers from Korea, Williams Tower Gallery, Houston
Slowness of Speed, Art Sonje Center, Seoul
Odense Foto Triennale, Odense, Sweden
1999
Figure and Landscape in Korea, Hanlim Museum, Daejeon, Korea
Commemorative Photograph Exhibition, The Korean Culture and Arts Foundation Art Museum, Seoul Contemporary Asian Art Work from The Lewitt Collection, Montserrat College of Art Gallery, Massachusetts
1998
Alienation and Assimilation, The Museum of Contemporary Photography, Chicago
Contemporary Art from Korea, Haus der Kulturen der Welt, Berlin
Slowness of Speed, National Gallery of Victoria, Melbourne
1997
Fast Forward, The Power Plant, Toronto
Sonahmuyeo, Sonahmuyeo, Museum Hwanki, Seoul
Inside Out, ICA, Philadelphia
1996 Photography: New Vision, National Museum of Contemporary Art, Seoul
An Aspect of Korean Art in 1990′s, The National Museum of Modern Art, Tokyo
1995
Photography Today, Art Sonje Museum, Kyungju
Territory of Mind, Mito Art Tower, Ibaraki
1994
Visions from the Land of Morning Calm, PIMA Community College Art Gallery, Arizona
Contemporary Photography of Korea, Seoul Arts Center, Seoul
1993
Contemporary Photography in Seoul, Seoul Arts Center, Seoul
1992
Horizon of Korean Photography, Seoul Museum of Art, Seoul
1991
Horizon of Korean Photography, Total Museum of Art, Yangju, Korea
1989
The 150th Anniversary of Photography Show, Bamberg Neue Residenz, Bamberg, Germany
1987
Three Men’s Color Images, Space Gallery, Seoul
Selected Public Collections
The National Museum of Contemporary Art, Gwacheon, Korea
Seoul Museum of Art, Seoul
Daejeon Museum of Art, Daejeon, Korea
Busan Museum of Art, Busan, Korea
The National Museum of Modern Art, Tokyo
The Contemporary Arts Museum Houston, Houston
National Gallery of Victoria, Melbourne
The Museum of Contemporary Photography Chicago, Chicago
21C Museum, Louisville, Kentucky
Samsung Museum LEEUM, Seoul
The Sol Le Witt Collection, USA
Elton John Collection, UK
Afinsa Collection, Spain
Isac Andic Ermay, MANGO Collection, Spain
SISLEY Collection, France
Calder Foundation, USA
Rothschild Foundation, France
배병우
1981 – 2011
서울예술대학 사진과 교수
1988 – 1989
독일 빌레펠트 대학 G. Jaeger교수 초청으로 사진 디자인과에서 연구
1978
홍익대학교 대학원 졸업
1974
홍익대학교 미술대학 졸업
주요 개인전
2013
Windscape, 가나아트센터, 서울
2012
Windscape, 안도 파인아트, 베를린; 크리스토프 가이 갤러리, 취리히; RX 갤러리, 파리
배병우: 대양을 향하여, 예울마루, 여수
2011
아트선재미술관, 경주
Axel Vervoordt Gallery, 앤트워프, 벨기에
제1회 한불문화예술교류축제, La ferme de Villefavard, 리모주, 프랑스
2010
Where God and Man Collide, 모짜르트 하우스, 잘츠부르크 페스티벌, 잘츠부르크
배병우, 일우 스페이스, 서울
2009
배병우, 부산시립미술관, 부산
Soul Garden, 국립현대미술관 덕수궁 분관, 서울
Soul Garden, 그라나다 미술관, 알함브라 궁전, 그라나다
Sacred Wood: Bae, Bien-U, 안도 파인아트, 베를린
Sacred Wood, 갤러리 슈토커렉, 취리히
2008
Bae Bien-U, 필립스 드 퓨리, 런던
Timeless Photography, 보자르 아트센터, 브뤼셀
Bae Bien-U: Sonamu, 가나아트뉴욕, 뉴욕
2007
K Collection ‘Bae Bien-U’, 리씨 갤러리, 서울
Sea & Island, 가나아트부산, 부산
2006
티센 미술관, 마드리드
제6회 사진페스티벌: 배병우 & 엘거 에서, 가나아트센터, 서울
2005
Bae Bien-U, 폴라 갤러리, 프랑크푸르트 Beauty of Korea, 인사아트센터, 서울
2004
Wind of Tahiti, 갤러리 가나보부르, 파리; 가나아트센터, 서울
2003
타히티 사진 페스티벌, 타히티
2002
Bae Bien-U, 아트선재센터, 서울 Pine, 갤러리 가나 보부르, 파리
2001
Bae Bien-U, ISE 문화재단, 뉴욕
2000
Tree: Bae Bien-U, 박영덕 갤러리, 서울 Bae Bien-U, 시공 갤러리, 대구
1998
Photographies du Kyungju, 갤러리 쟝-룩 & 타카코 리차드, 파리
1993
Meeting and Departure, 예술의 전당, 서울
1989
Landscapes, 호크슐레 갤러리, 빌레펠트, 독일
1988
Korean Landscapes, 라이파이젠 방크 갤러리, 밤베르크, 독일
1985
마라도, 한마당 갤러리, 서울
1982
Seascapes, 관훈갤러리, 서울
주요 단체전
2012
오래된 미래, 문화역 서울 284, 서울
2011
38°N Snow South: Korean Contemporary Art, Galleri Charlotte Lund, 스톨홀름, 스웨덴
TRA: Edge of Becoming, 팔라초 포튜니, 베니스
2010
숲의 향기, 숲의 소리, 이화여자대학교 박물관, 서울
제10회 포토페스티벌, 가나아트센터, 서울
솔숲에 부는 바람: 한국미술 오천년, 에르미타주 박물관, 상트페테르부르크
Free Style: 예술과 디자인 사이의 대화, 홍익대학교 현대미술관, 서울
Eternal Blinking, 하와이 대학, 마노아, 하와이
2009
INFINITUM, Palazzo Fortuny, 제53회 베니스 비엔날레, 베니스
한국 현대사진 대표작가 10: 오디세이, 한가람 미술관, 서울
울산국제사진페스티벌, 문화예술회관, 울산
ART in BUSAN, 부산시립미술관, 부산
2008
Bozar Festival: Made in Korea, 보자르 아트센터, 브뤼셀
2007
한국미술: 여백의 발견, 삼성미술관 리움, 서울
MoA Picks: 매체의 기억 ‘후기’ 증후군, 서울대학교 미술관, 서울
2006
Simply Beautiful, 상트르파스카르, 비엘, 스위스; 르 그랑 자르뎅, 죠인빌, 프랑스
현대사진전, 광주시립미술관, 광주
2005
배병우 & 김아타, 갤러리 가나 보부르, 파리
2004
Real Reality, 국제갤러리, 서울
배병우, 구본창, 민병헌 3인전, 화이트월 갤러리, 서울
2003
자연의 시간 인간의 시간, 대전시립미술관, 대전
물 위를 걷는 사람들: 청계천프로젝트, 서울시립미술관, 서울
진경: 그 새로운 제안, 국립현대미술관, 과천
2002
Now, What is Photo, 가나아트센터, 서울
한국사진작가 15인전, 갤러리포토, 몽펠리에, 프랑스
타히티 사진페스티벌, 타히티
2001
센트럴 코네티컷 스테이트 유니버시티, 코네티컷
헤르텐 국제 사진전, 헤르텐, 독일
2000
Fotofest: Contemporary Photographers from Korea, 윌리암스 타워 갤러리, 휴스턴
느림, 아트선재센터, 서울
오덴세 포토 트리엔날레, 오덴세, 스웨덴
1999
한국: 인물과 풍경, 한림미술관, 대전
기념사진전, 한국문화예술진흥원 미술관, 서울
르윗 컬렉션 아시아 현대미술전, 몽세랏미술대학미술관, 메사추세츠
1998
Alienation and Assimilation, 현대사진미술관, 시카고
한국의 현대미술, Haus der Kulturen der Welt, 베를린
Slowness of Speed, 빅토리아 내셔널 갤러리, 멜번
1997
Fast Forward, 파워플랜트, 토론토
소나무여! 소나무여!, 환기미술관, 서울
Inside Out, ICA, 필라델피아
1996
사진: 새로운 시각, 국립현대미술관, 과천
An Aspect of Korean Art in 1990′s, 국립현대미술관, 도쿄
1995
사진: 오늘의 위상, 선재미술관, 경주
Territory of Mind, 미토아트타워, 이바라키
1994
Visions from the Land of Morning Calm, PIMA 커뮤니티칼리지 아트갤러리, 애리조나
한국현대사진의 흐름, 예술의전당, 서울
1992
한국사진의 수평, 서울시립미술관, 서울
1991
한국사진의 수평, 토탈미술관, 양주
1989
The 150th Anniversary of Photography Show, 밤베르크 노이 레지덴츠, 밤베르크, 독일
1987
3인 초대전, 공간화랑, 서울
주요 컬렉션
국립현대미술관, 과천
서울시립미술관, 서울
대전시립미술관, 대전
부산시립미술관, 부산
삼성미술관 리움, 서울
도쿄국립근대미술관, 도쿄
빅토리아 내셔널 갤러리, 멜번
휴스턴 현대미술관, 휴스턴, 미국
시카고 현대사진미술관, 시카고
21C 미술관, 루이스빌, 켄터키
알함브라 박물관, 그라나다, 스페인
솔 르윗 컬렉션, The Sol Le Witt Collection (미국)
엘튼 존 컬렉션, Elton John Collection (영국)
아핀자 컬렉션, Afinsa Collection (스페인)
이작 앤딕 에르메이 컬렉션 (Mango회사 회장), Isac Andic Ermay Collection (스페인)
시슬리 컬렉션, Sisley Collection (파리, 프랑스)
칼더 재단, Calder Foundation (미국)
로스차일드 재단, Rothschild Foundation (프랑스)